maanantai 30. lokakuuta 2017

Kehovihasta ja kehorakkaudesta

Viime viikolla alkoi Jenny+-ohjelma. Ensimmäisessä jaksossa Vaakakapinan aloittanut Jenny Lehtinen pohtii yhdessä Saara Sarvaksen kanssa kehovihaa. Aihetta, josta varmaan kaikilla on kokemuksia. Minullakin, aika paljon.

Noin kaksi vuotta sitten kuljin kaupungilla ystäväni kanssa, hypistelin erilaisia vaatteita, vietin sellaista mukavaa toimetonta kaupunkipäivää, joita usein työttömät ja opiskelijat voivat viettää. Tartuin johonkin jo unohtuneeseen vaateriepuun ja totesin sen kauniiksi, mutta itselleni pieneksi. ”Sä voisit ostaa sen motivaatiovaatteeksi”, sanoi ystäväni.


Lopetin kaksi vuotta sitten Tinderin käytön, sillä vaikka kukaan ei sanonutkaan mitään, koin toistuvasti olevani valtava pettymys tavatessa ja huijaavani ihmisiä liian hyvillä kuvilla. Olen monta kertaa meinannut lähteä karkuun, kun olen kohdannut vahingossa jonkun heilani kanssa hänen tuttujaan. Ettei minua tarvitsisi hävetä tai selitellä.

Olen kuunnellut, kun yhden entisen heilan ystävä humalassa huutaa minulle täyttä kurkkua, miten olen ruma, ala-arvoinen ja aivan liian lihava nainen sille heilalleni.

En ole uskaltanut kokeilla eri liikuntalajeja, sillä pelkään, että en sovi joukkoon. Että minulle nauretaan, että olen kömpelö ja satutan itseni tai muuten vain mokaan täydellisesti. Että pohjakuntoni on liian alhainen ja lähtöpainoni taas liian korkea. Toisaalta olen kokenut lamauttavaa paniikkia ja minäkuvan pirstoutumista, jos olenkin jostain syystä laihtunut merkittävästi.

Olen itkenyt sovituskopeissa, kun se isoinkaan koko ei mahdu päälleni. Olen eri tilanteissa kokenut olevani liikaa, liian pursuileva joka suuntaan. Olen hävennyt reisiäni, rintojani, sääriäni, pyllyäni, vatsaani ja kasvojani. Olen hävennyt niitä riippumatta siitä, mikä painoni ollut.


Itseni kanssa oleminen on ollut työtä, jota olen opetellut tekemään. Itseään ei tarvitse rakastaa, mutta minä olen halunnut sitä yrittää.

Elämän mittaisen laihduttamisen lopetin jo noin viisi vuotta. Terveydenhuollon ammattilainen kehotti minua lopettamaan ja se on yksi viisaimmista neuvoista, jonka olen kuullut. Se kohensi heti elämänlaatua. En silti osannut sille motivaatiovaatteesta puhuneelle sanoa, että en aio enää koskaan laihduttaa. Oli lamauttavaa, että hän piti sitä niin itsestään selvänä. Velvollisuutena.

Jo aika kauan sitten päätin, että en sano itsestäni rumia asioita. En koskaan hauku itseäni. En kerjätäkseni kehuja, en missään masentuneessa olotilassa enkä miellyttääkseni ketään toista. En vain sano. Aina en onnistu siinä, mutta ainakin yritän.

Olen ottanut tavaksi seurata mediassa erilaisia kehopositiivisuustyyppejä. Niitä, jotka laittavat Instagramiin kuvia raskausarvista ja selluliitista. Niitä, jotka ovat supermalleja, vaikka heillä olisikin vatsa ja perse. Heitä, joilta puuttuu raajoja tai kyky kävellä, mutta ovat silti upeita. Ne luovat minulle uskoa siitä, että kauneutta on monenlaista.


Olen päättänyt vaientaa sen refleksin, että huudahdan aina itsestäni kuvan nähdessäni, että ”ai kauhee!”. Sen sijaan sanon jotain hyvää. Jos en itsestäni, niin edes sitten valaistuksesta. Olen hakeutunut valokuviin. Olen opetellut näkemään painon lisäksi jotain muuta. Kuka välittää kaksoisleuasta, jos näytän kuvassa muuten onnellisemmalta kuin ikinä?


Ehkä tärkeimpänä kuitenkin olen opetellut näkemään, miten vähän lopulta ulkonäkö vaikuttaa siihen, kenestä pidetään ja kuka on onnellinen. Että valitsemme lähellemme ihmiset aivan eri syistä. Meitä kiinnostavat äänenpainot ja tuoksut, katseet ja puheet, tapa tanssia tai kävellä, hymy, nauru tai kulmien kurtistus. Toivoisin jokaiselle rohkeutta olla oma itsensä, mutta myös rohkeutta pitää juuri niistä, joista pitää, kulttuurin epätodellisista kriteereistä välittämättä.

Kuvat: Tuomas Marttila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Katso myös tämä:

Häpeä

Häpeä istuu pääni päällä ja nauraa. Se nauraa sitä, että sain tänään neljäsataa viisikymmentä euroa, joista käytin neljäsataa heti myöhässä ...