Huomenna ensi-iltansa saa Tuukka Temosen ohjaama elokuva
Valmentaja, joka kertoo meille kaikille tutusta yritysvalmentaja Jari Sarasvuosta (Mikko Nousiainen).
Elokuva kertoo Sarasvuon tarinan kronologisesti ja hyvin
yksitoikkoisesti. Hahmo näyttäytyy lähinnä epäonnistumisten ja dokaamisen
kautta, eikä kumpikaan näistä onnistu täysin tekemään tutuksi Sarasvuon
ristiriitaista persoonaa – mikä saattaa olla tarkoituskin. Elokuva on
koherentti kokonaisuus, sitä on turha kiistää, mutta ei se erityisen hyvä
elokuva ole silti.
Elokuvan ehdottomin, pisin ja vastenmielisin miinus on sen
läpi kulkeva sovinismi. Naiset ovat elokuvassa niitä, jotka hurraavat, kun
Sarasvuo pitää puheita. Niitä, jotka rakastuvat tähän epäkelpoon alkoholistiin ja silittävän hänen päätään.
Niitä, joita Sarasvuo ja muut miehet katsovat. Mutta toimijoita he eivät ole.
Elokuvan alkupuolella on useita kohtauksia, joissa
ilmeisesti yritetään luoda ajankuvaa ja rakentaa Sarasvuon hahmoa kuvaamalla
alastomia tai vähäpukeisia naisia. Naiset ovat tissibaareissa, bileissä tai
Sarasvuon sängyssä. Tuntuu kuin ohjaaja olisi halunnut käyttää hyväkseen
jokaisen mahdollisen tilaisuuden näyttää nainen objektina. Lisäksi hän tekee
sen kritiikittömästi eikä naisten esineellistäminen luo säröä Sarasvuon
hahmoon.
Sarasvuon, jota kutsutaan elokuvassa myös ”keisariksi” ja ”sankariksi”,
lempikirosana on pillu. Pillut lentelevät erityisesti silloin, kun Sarasvuo
haukkuu muita miehiä. Toisaalta Sarasvuon vaimo esitetään ”jumalattarena”, joka
Sarasvuon tehdessä uraa puuhailee kotona koirien kanssa ja, ehkä elokuvan
irvokkaimmassa kohtauksessa, imuroi, kun bisnesmiljoonia tahkonnut yritysvalmentaja
saapuu kotiin.
Elokuvan Sarasvuon suurin rakkaus ei olekaan ensimmäinen tai toinenkaan vaimo, vaan Jussi Parviainen (Tatu Sinisalo). Hänen takiaan Sarasvuo valmis uhraamaan miljoonia ja miesten välinen suhde on syvempi kuin Sarasvuon suhde kaikkiin elokuvan naisiin yhteensä.
Tarkoitus luoda ajankuvaa tai rakentaa hahmoa ei mitenkään
voi peittää sitä, että yhdelläkään elokuvan naisella ei ole persoonaa tai
tarkoitusta muuna kuin Sarasvuon sankaruuden pönkittäjänä. Kerrottakoon, että elokuvassa on useita mieshahmoja, jotka
ovat Sarasvuon kanssa tasavertaisia liikekumppaneita ja ystäviä. Mieshahmot
saavat nauttia persoonan tuomasta luksuksesta.
Elokuvan katsomisen jälkeen on aivan selvää, että Sarasvuo
on ohjaaja Tuukka Temoselle suuri idoli ja juuri se tekee elokuvan sovinismista
niin ongelmallista. Ymmärrän yrityksen luoda hahmoon vastenmielisyyttä, mutta se ei onnistu. Sarasvuolle on rakennettu sankarin jalusta ja siksi sankarillista on kaikki, mitä hän tekee.
Valmentaja on Temosen sanoin elokuva yhdestä miehestä ja
trailerin mukaan vuoden miehekkäin elokuva. Olen molemmista täsmälleen samaa
mieltä. Minulle se on myös elokuva naisten paikasta miesten maailmassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti