Ah, aina ihanat Facebook-mainokset. Nuo kohdennetut pikku
helmet! Tänään minulle mainostettiin kivasti lapsettomuushoitoja.
Mainoksen takana on Felicitas Mehiläinen, ”yksilöllisten
hedelmöityshoitojen edelläkävijä”. Mainos aloittaa melko neutraalisti
kysymällä, että koska olen viimeksi käynyt gynekologilla (kaksi vuotta sitten).
Mutta sitten: ”Hedelmällisyys alkaa alentua jo varhain”. Hupaisaa pientä
pelottelua! Onneksi tutkimukset saa helmikuun loppuun mennessä puoleen hintaan.
No kuulkaa, minäpä menen nyt neuvolaan selvittämään oman hedelmällisyyteni,
kun on kerran niin halpaa!
No en todellakaan mene. Keskimäärin suomalainen nainen
synnyttää ensimmäisen lapsensa 28-vuotiaana. Suurin osa lapsista tehdään 30–34
vuoden iässä. Olen 29-vuotias. Ei ole kiire, oikeasti, ei ole.
Aika nopeasti selviää, että ainoat syyt, joiden takia tämän
mainoksen näen, ovat ikäni ja kotipaikkakuntani. Kolmekymppinen kaupunkilaisnainen
siis on näissä algoritmeissa lapseton ja rahoissaan. Ihana stereotypia!
Yhteiskunta on ikäiselleni naiselle jo nyt aika rankka.
Politiikan huipuista yllättäviin päiväkotimainoksiin (mistä niitäkin riittää Facebookiin?)
ja sukulaisista naistenlehtiin joka puolella ympärillämme muistutetaan, että lapsia
olisi paras tehdä. Ja siitä muistutetaan nimenomaan naisia. Lasten hankkiminen
ei ole Suomessa vuonna 2019 koskaan naisen oma asia. Se on yhteiskunnan asia.
Minusta on törkeää, siis raivostuttavan törkeää, että
lapsettomia hoitavalla klinikalla ei ole sen vertaa tyylitajua, että ymmärtäisi
tällaisten mainosten olevan aika monelle isku vyön alle. Olen tyrmistynyt
siitä, kuinka vähän pelisilmää noin isolla firmalla on. Jokaiselle, joka tajuaa
olevansa kyseinen mainoksen kohderyhmää, tulee siitä paha mieli. Me nimittäin mietimme
jo hedelmällisyyttämme. Me mietimme sitä, kun haaveilemme lapsista. Me mietimme
sitä, kun jonotamme sterilisaatioon (jota ei muuten ikinä mainostettaisi näin).
Me mietimme sitä, kun Väestöliitto jälleen kerran on huolissaan suomalaisten huonosta
syntyvyydestä.
Kiitos siis Felicitas Mehiläinen, kun lähdit ajamaan asiaasi
painostamisen ja syyllistämisen kautta. Aika raikasta toimintaa taholta, jonka
palveluiden pariin niitä tarvitsevat kyllä ohjautuvat itsestäänkin. En epäile
ollenkaan, etteikö Felicitas Mehiläinen tekisi hyvää työtä hoidoissaan. Sen
sijaan firman asenteen perusteella en hakeudu heidän palveluidensa pariin
sitten, jos ja kun asia on omalla kohdallani ajankohtainen. Tämä, jos mikä, on
aihe, jonka käsittelyn pitäisi olla hienovaraista ja ymmärtävää.
Jos yhteiskunnan lisääntymiseen liittyvät paineet ärsyttävät,
kannattaa myös tulla katsomaan käsikirjoittamani Dating Mr. C -nukketeatterinäytelmä.
Esitys käsittelee juuri näitä teemoja ja ensi-ilta on 22.2.2019 TEHDAS
Teatterilla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti